Snabb leverans!  Stort urval eko garn!  Stort urval stickmönster!

Köp- & Leveransvillkor

Det skall vara tryggt & enkelt att köpa garn och mönster online!

Beställa & Leverans

Alla priser är inkl moms.

Köpare i Norge betalar ex moms. 

Varor i lager - packas & skickas måndag - fredag. För dig som bor i Sverige kommer garn & mönster i lager normalt hem till dig en eller två vardagar efter din beställning.
Vi skickar beställningar med Postnord. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

De flesta försändelser upp till 2 kg skickas som varubrev (a-post). Över 2 kg - 5 kg skickas som postpaket. 

*För större beställning över 5 kg tas fraktkostnad ut enligt överenskommelse, vänligen maila info@hippstick.se.

För att se hur mycket garn som finns i lager klicka på knappen 'info'.

Porto

Fördelning av moms på fraktkostnaden sker efter resp momssats på de varor som ingår i beställningen. Momsen på mönster är tex 6% och på garn 25% (likväl som på de flesta övriga varor på shopen).

På alla beställningar inom Sverige tillkommer en fraktkostnad på*:
Upp till 2 kg - 49 kr.
2-5 kg - 249 kr

På alla beställningar till Danmark, Norge & Finland tillkommer en fraktkostnad på*:
Upp till 1 kg - 99 kr
Upp till 2 kg - 189 kr
2-5 kg - 249 kr

OBS - För beställare i Norge debiteras ej moms på portot - i normalfallet innebär det 79 kr för beställningar som väger upp till 1 kg.

*För större beställning över 5 kg tas fraktkostnad ut enligt överenskommelse, vänligen maila info@hippstick.se.

Minimiorder

Minimiorder är 95 kr inklusive moms.

Om det du vill beställa inte finns i lager?

Det är lite olika från leverantör till leverantör, för det mesta går det bra att beställa det du vill ha. Ofta kommer då garnet till Hippstick 2-7 dagar därpå, packas om och skickas till dig. Med reservation för att garnet är tillfälligt slut eller har utgått hos leverantören. Om det inte går att beställa skicka gärna ett mail till info@hippstick.se och berätta vad det är du skulle vilja ha.

Om leverans från vår leverantör dröjer på grund av någon oförutsedd orsak (tex att varan tar slut hos leverantören) mer än 2 veckor, kontaktar vi dig och föreslår ett alternativ till den beställda varan. 

Betala

Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt hos butiken.

Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout.

Obs att faktura ligger som förvalt betalningsalternativ!

- Klarna Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

- Klarna Konto

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

Rabattkod

Fyll i koden i rabattkodsfältet och klicka på UPPDATERA för att aktivera kodenOBS att rabatt inte justeras i efterskott och att du bara får använda en rabattkod per köp.
Hippstick avsäger sig ansvar för ev rabattkoder som du har hittat hos tredje part och som ej fungerar i kassafältet.

Ångerrätt & reklamation

Ångerrätt 14 dagar

Ångerrätt 14 dagar utan angivande av orsak gäller enligt lag när du handlar på distans. Du har en viss tid - 14 dagar - på dig att ångra ditt köp, sk ångerfrist. Den börjar den dagen du har tillgång till varan. För att utnyttja din ångerrätt skall du meddela oss på info@hippstick.se att du ångrar dig och skicka tillbaka varan inom 14 dagar. Returfrakten står du för själv. Ev aviavgifter likaså.

(Vill du byta? Maila info@hippstick.se!)

OBS - Ångerrätten gäller ej mönster. (Jmfr köpa en tidning).

Reklamation

Om du upptäcker att något är fel eller skadat skall du snarast möjligt kontakta oss på info@hippstick.se. Enligt lag skall du reklamera inom skälig tid, 2 månader anses alltid vara skälig tid. Returfrakten bekostas av oss vid reklamationer. OBS dock att varan skall förpackas ordentligt så den inte skadas under transporten, då det är du som bär risken för transporten tillbaka. 

Obs dock att vi inte löser ut returer/reklamationer som skickas mot postförskott.

Upptäcker du skador på paketet vid leverans skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. 

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dgr), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Dina uppgifter

Alla beställningar sker via internet. Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL). En beställning är genomförd när du har godkänt våra köpvillkor samt erhållit vår orderbekräftelse. Vid beställning registrerar du personnummer, namn, post/leveransadress och e-postadress. Vi använder informationen endast internt för att fullgöra våra åtaganden mot dig och tillhandahålla den service du förväntar dig, t.ex. för att kunna skicka orderbekräftelse via e-mail, kontakta dig vid eventuella leveransförseningar eller dylikt. För dig som registrerar dig som kund hos HIPPSTICK, sparas de av dig registrerade person- och adressuppgifter. Förutom att du som kund slipper uppge person- och adressuppgifter varje gång du handlar, kan Hippstick komma att använda dina uppgifter för information om erbjudande och nyheter till dig som stamkund.

Åldersgräns 18 år

För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år eller ha målsmans tillstånd.


Danmark & Finland

Alla belopp i shopen är i SEK!

Du som bor i Danmark & Finland kan handla med VISA/Mastercard på Hippstick. Fakturerat belopp kommer att vara i SEK. Dvs det blir som om Du hade handlat i en svensk affär i Sverige med kort. Beloppet i SEK omvandlas till Din lokala valuta av din bank (eller kortföretag).

Vänligen var noggrann med kontaktuppgifterna så att man tex kan meddela om fördröjningar eller vad det vara må.

Porto - Enhetsfrakt 99 kr upp till 1 kg. 

I övrigt gäller alla ovanstående villkor.

Fr.o.m. 2016-02-15 finns en plattform för EU:s konsumenter och näringsidkare för att lösa ev tvister utanför domstol och som uppstått vid gränsöverskridande e-handel; https://webgate.ec.europa.eu/odr. (Enligt lag skall denna länk finnas tillgänglig). 


Norge

Alla belopp i shopen är i SEK!

Du som bor i Norge kan handla med VISA/Mastercard på Hippstick. Fakturerat belopp kommer att vara i SEK ex moms. Beloppet i SEK omvandlas till Din lokala valuta av din bank (eller kortföretag).

Vänligen var noggrann med kontaktuppgifterna så att man tex kan meddela om fördröjningar eller vad det vara må.

Porto - Enhetsfrakt 79 kr upp till 1 kg. 

I övrigt gäller alla ovanstående villkor.


Hippstick.se är ett registrerat varumärke hos Patent & Registreringsverket. Företagets registrerade adress hos Bolagsverket är Charlotte Hansson med firma Hippstick, Lasarettsgatan 6, 411 19 Göteborg. 

Drift & produktion: Wikinggruppen
Produkter
Övrigt